Sunday, September 2, 2007

En vecka grön

Så har en vecka gått och ny matkultur och nya utmaningar har tacklats därefter. Det jag hittills tycker är jobbigast är att vara varierad, nyttig, påhittig och smaklig samtidigt. Dessutom helst två gånger om dagen. Jag känner redan att det är ganska lätt att komma tillbaka till falaflarna och kostiga woker. Tomatsåser och kikärtor är också något jag tycker mig yppa fler gånger än vad som vore brukligt. Inte för att jag inte gillar det, det gör jag, men det betyder ju inte att jag vill ha det varje dag.

Så hur har det gått då? Jo, det har varit ett ganska så godkänt resultat. Under detta tak så har det bara synts ett köttundantag. Jaja, ska jag vara helt ärlig så är det väl två. Men leverpastej på frukostmackan är ett måste. Dessutom är det min individuella kost som jag inte behöver skämmas alls för. Hursomhelst. Det roliga är att det riktiga undantaget var något som jag hade sett fram emot sedan ett tag tillbaka, men redan nu så kan jag nästan lova att det inte kommer innanför dörren igen. Det var gyrospizzan. Den tog mig totalt off guard när jag var som hungrigast. Min hunger tyckte helt enkelt att det var okej för Jack att fixa egen middag. Det ironiska var att den inte ens var god. Totalt smaklös och alldeles för såsig låg den där. Nästa gång ska jag faktiskt kolla på de vegetariska alternativen. Som grabb gillade jag annars räkor på pizza, kanske smäller det högt även nu.

Utöver detta snesteg så har det varit en lätt match i köket. Jag har sväng ihop allt från räkkompotter och kikärtsröror till thainuddlar med jordnöttswok. Halvfuskade (pga fantasi och tidsbrist) med en fisk i örtagårdssås på kårhuset. Just det, vi hann med sushi också. Det var nog det. Jag skickar med de lunch och middagsbilder jag kom ihåg att dokumentera. Smaklig titt!

2 comments:

Anonymous said...

ey yo! håller med om dilemmat med att kunna hitta bra och varierande alternativ - min kompis maja är ju veg så det är alltid ett trixande när det är festmåltider. Men halloumi är ju en hit. Sen har jag ett supergott recept på en kikärtsgryta med färsk chili o kokosmjölk. jag tror du skulle gilla den, så höjt öm du vell ha recäpte. b t w, varit och sjungit i kör ikväll. DET är ju också en upplevelse. kram mustaschen

Mattias said...

Ja, det vill jag ha. Lite nya recept är aldrig fel.