Monday, August 27, 2007

En liten förklaring

Detta är inget uppdrag. Jag försöker inte förändra världen och jag försöker inte heller konvertera till vegetarian. Det handlar bara om att jag bor tillsammans med en flickvän som inte äter kött. Så det är snarare en fråga om vad det har för konsekvenser för en köttätare som mig som bor under samma tak. Att jag sedan vill skära ner på "onödigt" intag av industikött ser jag mest som en motivering samt en miljövinst (Ökat köttätande skadar miljön). Som jag har sagt förut så betyder inte det att jag väljer det ena eller det andra.

Jaclyn (flickvännen) motiverar det lilla köttintag som hon tycker är rimligt med att "you only have two sharp fangs in your mouth, if you were supposed to be a carnivore you would have more of them. You're not a T-Rex.", och det kan man väl tycka är vettigt kanske.

Kort och gott: Om jag vill så kan jag laga blodig biff till middag, men då får jag äta den själv och får förmodligen onda ögat medans hon lagar till något annat till sig själv. I övrigt äter jag när och vad jag vill.

Jag ser det även lite som ett test på mina matlagningskunskaper. Kul och lärorikt. Kan det vara hälsosamt också?

3 comments:

Unknown said...

Helt rätt, man ska inte behöva vara slav under köttet. "Don't be a carniwhore", skulle man kunna säga.

Mattias said...

Nej, precis. Men inte under något annat heller. Om jag är hungrig och det finns kebab i närhete, ja då är det så...

Peter said...

Det är faktiskt riktigt kul att vara prov-vegetarian. Jag spenderade några månader så och upptäckte hur mycket variation det finns i den vegetariska kosten jämfört med köttätandet. Jag håller väl inte riktigt men angående hur våra tänder ser ut eftersom de är skapade för allätande, allt från kött till blåbär. Därmot håller jag fullständigt med om att mängden kött som konsumeras idag är helt galen.