Sunday, August 26, 2007

En grön början

Jag antar att det första inlägget är det som ska förklara vad det här ska handla om. Situationen är följande:
Min tjej är vegetarian. Jag har lärt mig att många vegetarianer har undantag. Hon har dessa:

  • Räkor och övriga skaldjur.
  • Vid absolut nödfall ätes även kyckling. Vilket i praktiken innebär aldrig. (Jag har sett ett intag på 10 månader.)
Jag själv har aldrig egentligen haft några skuppler vad gäller köttätande. Jag var (är?) inte den som säger nej till en grillskriva på sommaren. Inte heller behöver jag trugas för att sätta i mig en kebab på valfritt hak.
Vad som har uppstått är en situation där jag har valt att lägga köttet som ett valfritt element istället för ett självklart. Det känns kort och gott enklare att tillaga en rätt som vi båda kan äta. Om man är en liten familj så får man sansas helt enkelt.

Detta innebär dock inte att jag är förbjuden att äta något. Jag tvivlar inte en sekund på att mindre köttinslag som leverpastej, som jag längtade efter under min tid i staterna, kan komma att skådas i vårt kalla matskåp. Frågan är också om jag kommer att kunna undvika en och annan kebabpizza vid eventuell bakfylla.

No comments: