Monday, September 10, 2007

Svampmeny

Svamp är faktiskt riktigt grejt! Lite av en räddning faktiskt. Man kan göra mycket sjysta rätter med de små skogshattarna, samtidigt som jag gissar att det är ganska nyttigt. Om någon har belägg för detta påstående så får man gärna posta det i en kommentar.

Just av denna anledning så har jag två rätter att rekommendera. Det roliga är att de också är väldigt enkla.

Den första är en
Inbakad tacopizza med svamp som jag fann på arla.se och bakade ihop med Per. Tack Per!

Den andra är än enklare, men lite dyrare på grund av skogsguldet som allt bygger på. Nämligen kantarellen. Det handlar såklart om
varma smörgåsar med kantarellstuvning. Hemmavid, i de värmlänska skogarna, så växte jag upp med detta guld mer eller mindre som en vardagsföreteelse. Jag inser nu, efter att ha köpt en påse i butik, att det är ett stort privilegium. Tack för det mamma!

Jag slänger med en enkel
falafel-bön-wok-mix-lunch också.

2 comments:

Unknown said...

Åååh. En kantarellmacka i min hand just nu, hur fin vore inte världen då?

Mattias said...

En kantarellmacka gör världen jäkligt fin. För Jack var det ju dessutom lite exotiskt.